Dammatch mot Småland

Finalspelet till Smålandsmatchen avgjordes i ett fantastiskt höstväder på Karlshamns nya bana söndagen den 26 september.

50 damer från nästan alla klubbarna i Blekinge ställde upp, vilket var många fler än vad vi förväntade oss. Vi som varit ansvariga i resp klubbar blev verkligen imponerade och mycket glada av intresset.

Här ovan finns några av de tävlande och närmast trädet ser Ni vinnare och två i A-klass.

A-klass

• Lena Olsson, Sölvesborg GK
  • Elin Jansson Pravitz, Nicklastorp GK
  • Ann-Marie Hoff, Nicklastorp GK

B-klass

• Margareta Sköld, Karlshamns GK
  • Karin Bengtsson, Sölvesborg GK
  • Margaretha Sparre, Trummenäs GK

C-klass

• Cecilia Pettersson, Trummenäs GK
  • Gunvor Andersson, Leråkra GK
  • Carina Josefsson, Sölvesborg GK

Vi tackar för supporten från Karlshamns reception med sammanställning och utskick av priser och naturligtvis till banan som fick visa sig från sin bästa sida i vackert höstväder.

Ovan spelare är nu alltså laget som skall möta Småland någon gång i början av maj månad 2022. Vi återkommer med information om tid och plats.

Regler för uttagning till

Landskapsmatch Blekinge mot Småland - damer  2023

2021 fick Blekinge Golfförbund en inbjudan från Smålands GF att mötas i en damtävling över landskapsgränserna. Förra året spelades kvaltävlingarna och i maj 2022 ska landskapskampen spelas. Vi tycker det är ett roligt initiativ och kommer även under 2022 genomföra kvaltävlingar till nästa års match. Vissa ändringar införts i år – fler kvalificeringsmöjligheter.

Tävlingen innebär att vi möter Smålands damer genom att vi först spelar 18 hål singel match (spelare med liknande handicap möts) efter lunch spelas en 9 hål foursome.

Blekinges damkommittéer anordnar uttagstävlingen och kommer även nästa år få hjälp från förbundet för att genomföra själva matchhelgen mot Småland.

Kval till Landskapsmatch 2023

Urvalet görs i 2 steg under 2022: dels i och med ordinarie spelomgångar i Blekingeserien (D22 och D50) och seniortouren (D50+), och dels genom en slutlig finaltävling i september.

Av Blekingeseriens 4 tävlingar räknas de 3 bästa och av D50+ seriens 8 spelomgångar, räknas de 6 bästa. Totalt 60 spelare från dessa tävlingar går vidare till en sista separat kvalificeringstävling för att göra upp om de 9 platser som deltar i mötet mot Småland, tre spelare i vardera klass.

STEG 1: KVALIFICERING FRÅN SERIESPEL TILL AVSLUTANDE KVAL-TÄVLING

Deltagare för landskapsmatchen tas ut till A-, B- och C-klasser enligt följande:

A-klass

Från seriespel (D22 & D50): från de 4 omgångarna räknas de 3 bästa resultaten för 20 spelare     hcp 0 - 16,9

B-klass

Från seriespel (D22 & D50): från de 4 omgångarna räknas de 3 bästa resultaten för 20 spelare      hcp 17,0 - 23,9

C-klass

Från seniortour (D50+): från 8 omgångar räknas de 6 bästa resultaten för 20 spelare                    hcp 24,0 - 36,0. Obs spelare som deltar i seriespel (D50) får inte använda detta urval också.

Poängberäkning från serietävlingarna:
1:a plats = 12p, 2:a plats = 9p, 3:a plats = 8p … 10:e plats = 1p.

Resultatredovisning: Tävlingarna ingår i seriespel resp seniortour och resultaten finns på Blekinge Golfförbunds hemsida. Under början av september skickas en preliminär sammanställning till resp klubb om vilka som blir aktuella för finalspelet den 25 september. Avslutande seriespel är den 11 september och D50+ är den 12 september då det slutligen fastställs.

Deltagare: damer födda 2002 och tidigare. Aktuellt hcp vid respektive tävlingsomgång avgör vilken hcp-klass man tillhör.

Regler: Tävlingen spelas enligt SGF:s generella tävlingsregler.

Avgifter: Ingen extra avgift tas ut för att kvalificera sig via seriespel eller seniortour damer.

Anmälan: Ingen anmälan behövs för att vara med utan efter spelomgångarna görs en sammanställning och uttagning till finalspelet. De 20 bästa i varje klass erbjuds vara med. Vid ev förhinder av någon behörig så går frågan vidare till nästa.

STEG 2: AVSLUTANDE KVALIFICERINGSTÄVLING

Kval-tävlingen spelas söndagen den 25 september på Ronneby GK.  Beräknad första start kl 11 00. Här kommer de 60 uttagna spelarna från Blekingeserierna få göra upp om 9 platser till tävlingen mot Småland.

Spelform 18 hål vid slutlig kval-tävling i september samt vid landskapsmatchen:

A-klass: slagtävling (hcp 0 - 16,9)

B-klass: slaggolf +5 (hcp 17,0 - 23,9)

C-klass: slaggolf +5 (hcp 24,0 - 36,0)

Tävlingsbana: Arrangerande klubb meddelas minst 2 veckor före tävlingsdagen.

Avgift: 200: kr.

Tävlingsledning: Arrangerande klubb.

Landskapsmatchen genomförs som matchspel mot Småland och spelas i början av maj 2023 i Blekinge. Tävlingen spelas med hcp och de spelare som möts sätts ihop med så lika hcp som möjligt.

Vid frågor, kontakta Eva Bohman, Blekinge Golfförbund på mail eva.bohman1@outlook.com eller 0709-724 052.